Przystanek paleo

autor dnia

Powoli, po wielu miesiącach poszukiwań odpowiedzi na moje pytania, zaczynałam mieć pojęcie o zdrowiu, rozumieć, co znaczą nazwy pewnych jednostek chorobowych, jakie konsekwencje kryją w sobie niezrozumiałe dla mnie wcześniej słowa składające się na wyniki badań. Zaczęłam lepiej wiedzieć, co jem i czym jestem.

Zdrowie jest dynamiczne

Przerobiłam już trochę różnych koncepcji na własnej skórze (dosłownie). Od kompletnej ignorancji i głębokiej wiary w to, że dbam o siebie najlepiej, jak się da, przez podejścia osób, które miały większą wiedzę i tę samą wiarę, aż do odkrycia czegoś, co sprawiło, że wszystko zmieniło się na zawsze.

Oczywiście mam świadomość, że moje zdrowie się zmienia, że jest dynamiczne, że trzeba ciągle uważnie obserwować, co się dzieje, że już zawsze będę w podróży po zdrowie, a nie w jakimś jednym punkcie, że teorie naukowe ciągle się rozwijają dzięki badaniom, ale…

Myślę, że możemy polegać na dotychczasowych zdobyczach teorii ewolucji i innych dziedzin, które z niej czerpią. Myślę też, że ciężko będzie wysnuć koncepcję o szerszych ramach i bardziej całościowym ujęciu. Może nauka wybiegnie jeszcze bardziej w przeszłość, może będzie lepiej przewidywać przyszłość, może nasz gatunek w tym czasie mocno się zmieni, ale na razie nie bardzo potrafię sobie wyobrazić, żeby było jakieś mądrzejsze, bardziej holistyczne i pomocne nam podejście niż paleo.

zachód słońca nad morzemCo to jest paleo

Czym jest paleo? Każdy, kto je choć trochę zna, wie, że to nie dieta, lecz styl życia. To prosty sposób odżywiania się, dbanie o dobry sen, spokój i relaks, kontakt z przyrodą (np. niezwykle istotna rola słońca), aktywność ruchową, kontakty społeczne, czerpanie przyjemności z wysokiej jakości życia.

Dlaczego paleo jest sprawdzone i skuteczne

Paleo bazuje na najnowszych badaniach naukowych z wielu dziedzin i na najdawniejszych, najdłuższych doświadczeniach ludzkości, które nas ukształtowały. To nie moda znana jedynie w ostatnich latach, to sposób na życie nawiązujący do tego, jakie ludzie wiedli (a nawet ciągle wiodą w istniejących nadal społecznościach zbieracko-łowieckich) przez cały czas istnienia naszego gatunku z wyjątkiem ostatnich kilku tysięcy lat (mowa przeważnie o ostatnich ok. 10 tys. lat). Nawet w odniesieniu do naszego postmodernistycznego społeczeństwa należy wiedzieć, że paleo nie bazuje tylko na teorii, ale też na doświadczeniach praktycznych osób, które już od kilku dekad żyją według tych prostych zasad. I są żywą reklamą paleo 🙂 Do takich osób można zaliczyć np. prof. Arthur De Vany’ego, o którym więcej dowiecie się z recenzji jego książki (dostępna tutaj).

Co się zmieniło, od kiedy stosuję paleo

Co się zmieniło w moim życiu, od kiedy jestem paleo, tj. jem głównie warzywa, mięso, ryby, dobre tłuszcze jak masło (to wyjątek w paleo, które nie obejmuje mleka zwierzęcego i jego przetworów) i olej kokosowy, chodzę spać o godz. 22.00 i wstaję po 6 rano, piję mniej alkoholu, dbam o niski poziom stresu i zrezygnowałam z forsowania się podczas sportu? Pojawiło się całe mnóstwo pozytywnych zmian zdrowotnych, które można by długo wymieniać:

  • praktycznie od razu zniknęły problemy trawienne uznawane przez nasze chore społeczeństwo za normalne: odbijanie się po posiłku, wzdęcia, uczucie „napchania się”, przelewanie w jelitach
  • wieczorem robię się senna i zasypiam bez problemu
  • nie mam spadków energii w ciągu dnia
  • nie muszę ciągle jeść i nie robię się agresywna, kiedy nie jem co 2 godziny
  • nie mam ciągle zimnych stóp, nawet siedząc po 8 godz. dziennie przed komputerem w pracy
  • mniej marznę i szybciej się rozgrzewam.

Poza zdrowiem widzę korzyści organizacyjne:

  • nie tracę czasu na zakupach na: czytanie etykiet, porównywanie składów, plątanie się po całym sklepie, długie gotowanie zbóż i mam mniej zmywania
  • nie jem prawie nic, co nosi etykiety czy jest przetworzone przez kogoś innego, więc mam pewność, że mam możliwie najlepsze rzeczy
  • wydaję mniej pieniędzy

Ponieważ coraz więcej osób ma coraz więcej problemów zdrowotnych i musi stosować różne mniej lub bardziej trafione diety, wcale nie czuję, że jakoś odstaję od reszty społeczeństwa, a wręcz przeciwnie, bo o zdrowiu i jedzeniu prawie każdy ma ochotę pogadać, więc paleo pozytywnie wpływa na moją socjalizację. Offline i online. Chociaż może staję się na pierwszy rzut oka trochę monotematyczna 😉 Oczywiście paleo ma wiele odmian, które odkrywam i dostosowuję do moich aktualnych potrzeb i problemów. Na ten moment moim celem jest postępowanie zgodne z protokołem autoimmunologicznym. To tyle tytułem wstępu do paleo. Mam nadzieję, że udało mi się obudzić w Was apetyt na ten temat, bo zamierzam pisać dalej 😉

Aktualizacja 10.03.2018

Paleo i co dalej? 😉

Dietę paleo znalazłam po trochę ponad roku dietetycznych poszukiwań, a stosuję ją od września 2014 r. Co się od tej pory zmieniło? Jesienią/zimą 2015 r. przerobiłam dietę eliminacyjną i protokół autoimmunologiczny (AIP), a niedawno wróciłam do pełnego paleo (jajka, psianki) i… zamierzam naprawdę zostać na stałe tej diecie 🙂

Mimo, że przez ostatnie 5 lat przebudowałam całe swoje życie, okazało się, że dieta i styl życia to czasami za mało i z niektórymi problemami ciężko sobie tylko tak poradzić. Czasami potrzeba dorzucić inne elementy np. pielęgnację, dzięki której poradziłam sobie z atopowym zapaleniem skóry (więcej informacji tutaj), zastosować terapie naturalne (np. płukanie nosa, o czym przeczytacie tutaj), a czasem konwencjonalne.

Teraz coraz bardziej interesują mnie paleo kosmetyki i suplementy, dzięki którym mam nadzieję rozwiązać resztę problemów zdrowotnych i wrócić do optimum samopoczucia jak za dawnych dobrych czasów 😉 Dlatego teraz zgłębiam i opisuję na blogu głównie temat zdrowia i naturalnej pielęgnacji.

You may also like