Dieta zone, czyli hormony w równowadze

autor dnia

Twórcą diety zone (inne określenie: dieta strefowa), o której więcej po angielsku dowiecie się tutaj, jest amerykański biochemik dr Barry Sears. Skąd nazwa i na czym polega to mało znane w Polsce podejście? Jak sam mówi, dr Sears stworzył je na własne potrzeby, bo w jego rodzinie mężczyźni zwykli byli umierać na choroby układu krążenia. Dzięki diecie skutecznie udaje mu się oszukać śmierć aż po dziś dzień 😉 W czym zatem tkwi jego sekret? W składzie posiłków i ich prostocie.

Dieta strefowa i jej zasady

Zasady zone dietniezwykle proste (podobnie jak w paleo!), co dr Sears wyjaśnia tutaj na swoim kanale na youtube. Jakich utensyliów potrzebujemy do skomponowania posiłku zgodnego z założeniami diety? Wystarczą oko i dłoń. Patrzymy na talerz, kładziemy na nim kawałek białka wielkości połowy naszej dłoni (ang. palm), wypełniamy resztę kolorowymi warzywami, polewamy całość dobrym tłuszczem i… gotowe 🙂

W ten nieprawdopodobnie prosty sposób uzyskujemy posiłek o odpowiednim składzie białka, węglowodanów i tłuszczy, co pozwoli nam nie tylko smacznie i kolorowo zjeść (dieta ma np. wersję śródziemnomorską), ale przede wszystkim utrzymać hormony, jak np. insulinę, w odpowiedniej strefie. Chodzi o taki poziom hormonów, żeby były one w równowadze (nie w normie, jakby tego chciała medycyna konwencjonalna), która jest podstawą dobrego funkcjonowania organizmu (brak stanu zapalnego). Dr Sears szczególnie poleca swoją dietę sportowcom. Ponadto z dobrodziejstw zone diet korzysta podobno sporo osób z Hollywood 😉

Zalety i efekty diety strefowej

Co bardzo podoba mi się w tym podejściu, poza genezą samej diety, jej założeniami naukowymi, prostotą i apetycznością, to postrzeganie pokarmu jako leku, o czym możecie usłyszeć tutaj. Takie podejście oznacza, że należy odpowiednio sobie jedzenie dawkować, bo makroskładniki znajdujące się w jedzeniu wpływają na hormony, które mają na nasz organizm dużo silniejszy wpływ niż leki, bo sterują całym naszym funkcjonowaniem. Biorąc zresztą pod uwagę to, że jemy przeważnie przez cały dzień i całe życie, to co może bardziej wpływać na nasze zdrowie niż dieta? Ewentualnie tylko stres i sen 😉

Jakie efekty możemy osiągnąć dzięki tej diecie? Jak widać po jej twórcy, można stosowaćprofilaktycznie, żeby nie dopuścić do rozwoju chorób serca i układu krążenia. Ponadto utrzymanie odpowiedniego poziomu hormonów może pozwolić na uniknięcie cukrzycy i nadwagi. Myślę, że dieta ta ogólnie ma działanie profilaktyczne i podtrzymujące dobry stan zdrowia.

Btw, jeśli ktoś chce wiedzieć więcej o potędze drzemiącej w jedzeniu, polecam prelekcję TED pt. Can we eat to starve cancer, którą możecie obejrzeć tutaj. Czy to możliwe, żeby herbata była silniejsza niż chemioterapia? Posłuchajcie i pomyślcie sami.

Aktualizacja 07.03.18

Warto zapoznać się też z najnowszym konikiem dr Searsa, tj. wpływem dużych dawek omega 3 na zdrowie.

You may also like