Paleo pancakes

autor dnia

Paleo pancakes to moja odpowiedź na tradycyjne naleśniki. Zaczniemy właśnie od nich. Znacie kogoś, kto nie lubi naleśników albo kogoś, kto nie umie ich zrobić? Kuchnię świata, w której nie ma jakiejś formy naleśnika? Ja też nie. A co zrobić, kiedy nie można pić mleka? Jeść jajek? Używać tradycyjnej mąki? Koniec z naleśnikami? O, nie!

Naleśnik – prawdziwa historia

Odkąd poszłam do szkoły, miałam problem z mlekiem i jego przetworami. Coś tam wyszło w testach na alergię. Czy ktoś z Was jadł kiedyś naleśniki na wodzie? Ja tak… Przeważnie wszystkich dziwiło, że coś takiego da się zrobić. No, niestety dało się. W dodatku było to pierwsze danie, jakie nauczyłam się samodzielnie przyrządzać na… studiach. Odtąd przez wiele lat, raz w tygodniu rytuałem było robienie naleśników według przepisu wyniesionego z domu: mąka pszenna, woda, jajko wymieszane ubijaczką albo mikserem, na rozgrzaną patelnię trochę (o, zgrozo) oleju roślinnego z plastikowej butelki, z czasem oliwy z oliwek ze szklanej butelki, chwila smażenia, a na to jakiś dżem, domowy czy sklepowy. Jakoś nie dawno, parę lat temu, zauważyłam, że coś jest nie tak z takimi naleśnikami, że mi tak nie smakują, że nie czuję się po nich za dobrze. Wydawało mi się, że to dlatego, że były za słodkie (pewnie też). Zaczęłam robić do nich kawę (drugą dziennie). W międzyczasie receptura zmieniła się o tyle, że wodę zastępowałam jakimś mlekiem roślinnym (w najgorszym razie sojowym, w najlepszym migdałowym) albo kozim. Trochę dolewałam też do kawy.

A potem zaczęło się paleo. Ponad rok nie tknęłam naleśników, bo nie chciało mi się nawet wypróbować innych mąk. Gdzieś w internecie trafiłam na prosty przepis na paleo naleśniki: rozgniatamy widelcem dojrzałego banana, mieszamy z jajkiem, dodajemy cynamon czy opcjonalnie inne dodatki (kakao) i smażymy na oleju kokosowym. Proste i pyszne 🙂 Bez mąki, bez mleka. Super!

A potem zaczęło się… AIP. Jak zrobić naleśniki bez mąki i nabiału (co dokładnie oznacza nabiał, przeczytacie tutaj)? Banany, plantany czy jabłka mogą poniekąd zastąpić jajka i połączyć ciasto, ale mnie się nie udawało, przynajmniej na patelni. To może w piekarniku? W międzyczasie zaczęłam używać mąki kokosowej. Trochę prób i błędów i prosty przepis jest 🙂

Przepis na pancakes z piekarnika

pancakes z awokado i bananamiSkładniki

  • 1 duży plantan lub 2 duże banany
  • 2 łyżki mąki kokosowej
  • 2 łyżki wiórek kokosowych
  • odrobina oleju kokosowego do posmarowania brytfanki

Opcjonalnie

  • starte na grubych oczkach jabłko
  • 1 łyżeczka kakao lub karobu lub kawy z cykorii dla koloru
  • cynamon, kurkuma

Do wyboru do dekoracji

  • wiórki kokosowe
  • plasterki banana, plantana, kiwi lub innych owoców
  • gęste, owocowe smoothie np. z mango zmiksowanego z awokado

Sposób przygotowania

  • włączamy piekarnik na 150 stopni
  • brytfankę wykładamy papierem posmarowanym olejem kokosowym
  • odcinamy oba końce plantana, kroimy go na 3 kawałki, nacinamy skórkę wzdłuż i zdejmujemy.
  • kroimy na plantana na plasterki i blendujemy (można dodać trochę mleka kokosowego, żeby ułatwić sobie zadanie)
  • dodajemy pozostałe składniki i blendujemy do uzyskania ciasta o gęstej konsystencji
  • wykładamy na papier po mocno czubatej łyżce i nadajemy odpowiedni kształt
  • pieczemy ok. 15 min
  • wyjmujemy i dodajemy ulubione dodatki np. domową nutellę, dżem kokosowy albo owoce

Trochę tu zaszalałam. Plasterki plantana z cynamonem i krem z mango zblendowanego z awokado 🙂 To zdecydowanie najlepsze naleśniki, jakie jadłam i zrobiłam. I co to za restrykcyjna dieta? 😛

Plantany i banany można stosować łącznie albo jako zamienniki. Zrobione na zapas naleśniki świetnie nadają się do zabrania ze sobą do pracy albo w drogę. Smaczne i sycące, super sprawdzają się jako przekąska do kawy albo przegryzienia sałatki owocowej.

Aktualizacja 12.09.16

Bonus na podwieczorek 😉 Jeśli chcemy smaczne ciasteczka do herbaty, najlepiej imbirówki, dodajemy do ciasta 3 łyżeczki tartego imbiru i więcej wiórek, żeby miały bardziej chrupko-„owsianą” fakturę. Włączamy piekarnik na 180 stopni i nagrzewamy. Kiedy ciasto będzie na tyle gęste i wyrobione, że będzie można zrobić z niego kulkę, nakładamy po płaskiej łyżce na wysmarowany olejem kokosowym papier do pieczenia i wkładamy formę do piekarnika. Pieczemy ok. 20 minut do lekkiego zbrązowienia brzegów. Wyjmujemy do wystygnięcia i w robimy imbirówkę: czyli myjemy i obieramy korzeń imbiru, kroimy ma kawałki, zalewamy 0,5 l wody i doprowadzamy do wrzenia, następnie gotujmy na małym ogniu przez 20 min i doprawiamy sokiem z cytryny),

You may also like