Czym jest paleo?

Dieta paleo i styl życia paleo

Dieta paleo powstała kilka dekad temu w USA. Tworzona na początku przez lekarzy i naukowców miała stanowić odpowiedź na epidemię chorób cywilizacyjnych. Inspiracją było pytanie: „Co było wcześniej?”. Jak żyli nasi przodkowie? Co jedli? Czy chorowali tak samo jak my? Dieta paleo czerpie inspirację z paleolitycznej diety naszych przodków sprzed ok. 10 tys., czyli z okresu paleolitu. To bardzo prosta dieta, oparta na mało przetworzonych produktach, które nasi dziadkowie i praprapradziadkowie zidentyfikowaliby jako jedzenie: warzywach, mięsie, jajkach, owocach, orzechach, grzybach, ziołach. To bezpieczna baza produktów – najbardziej problematyczne produkty dla większości osób zostały z niej wyeliminowane. Dieta ma być przede wszystkim odżywcza i na pewno może być bardzo różnorodna, kolorowa i przyjemna. Dieta paleo to dieta spersonalizowana czy też zindywidualizowana. Polega to na tym, że każdy dobiera sobie taką jej wersję, która mu najbardziej służy i smakuje. Low carb, high carb, keto, carnivore – to wszystko mogą być odmiany diety paleo.

Szczególną odmianą paleo jest protokół autoimmunologiczny, czyli wersja paleo dostosowana do potrzeb osób z chorobami autoimmunologicznymi jak np. zapalenie tarczycy Hashimoto, łuszczyca czy reumatoidalne zapalenie stawów.

Dowiedz się więcej o stylu życia paleo, który obejmuje dietę, aktywność fizyczną, sen, relaks, suplementację, kontakt z przyrodą i dbanie o społeczność i środowisko. W poniższych postach przeczytasz, jak realizuję tę koncepcję w moim życiu.

Wszystkie posty o paleo